Pendidikan Sastra Anak Pada Dongeng Semut Yang Sombong dan Persahabatan Semut dan Merpati Karya Ihsan Fauzi

Andi Widiono

Abstract


In this study, fairy tales become objects of research that are analyzed and interpreted according to the circumstances of the tales. The method used in this research is descriptive method. The purpose of this study is to describe the value of children's literary education contained in these fables. Based on the analysis of the arrogant Ants tale and the Friendship of Ants and Merpati by Ihsan Fauzi, it can be concluded that in the tale there is educational value in children's literary works, namely exploration and discovery, language development, development of beauty values, and the cultivation of multicultural insights. One of children's literary education about manners teaches morals and manners to children. The value of literary education in the work can be an example and a lesson in educating a child, so that the child grows in authority through literary reading, namely fairy tales

 

Abstrak

Pada penelitian ini, dongeng menjadi objek penelitian yang dianalisis dan diinterprestasikan sesuai dengan keadaan dongeng tersebut. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode deskriptif. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan nilai pendidikan sastra anak yang terdapat pada dongeng tersebut. Berdasarkan analisis pada dongeng Semut yang Sombong dan Persahabatan Semut dan Merpati karya Ihsan Fauzi dapat disimpulkan bahwa di dalam dongeng tersebut terdapat nilai pendidikan pada karya sastra anak, yaitu eksplorasi dan penemuan, perkembangan bahasa, pengembangan nilai keindahan, dan penanaman wawasan multikultural. Salah satu pendidikan sastra anak tentang budi pekerti mengajarkan moral dan sopan santun kepada anak. Nilai pendidikan sastra pada karya tersebut dapat menjadi contoh dan pelajaran dalam mendidik seorang anak, sehingga anak bertambah wawasanya melalui bacaan sastra yaitu dongeng.


Keywords


children's literature; fairy tales; children's literature education.

Full Text:

PDF

References


Alfian Rokhmansyah. 2014. Studi dan Pengkajian Sastra. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Burhan Nurgiyantoro. 2010. Sastra Anak. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Burhan Nurgiyantoro. 2010. Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Ihsan Fauzi. 2015. Dongeng Anak Paling Menajubkan. Surakarta: Visi Mandiri.

Kurniawan, Heru. 2009. Sastra Anak dalam Kajian Strukturalisme, Sosiologi, Semiotika, Hingga Penulisan Kreatif. Yogyakarta:Graha Ilmu

Nyoman, Kutha Ratna. 2009. Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra. Yogyakarta: Gama Media.

Rumidjan. 2013. Dasar Keilmuan dan Pembelajaran Sastra Anak SD. Malang: FIP UM

Sarumpet, Riris Toha. 2010. Pedoman Penelitian Sastra Anak. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia

Wahono. 2007. Bahasa Indonesia SMP/MTS Kelas IX. Bandar Lampung: CV Gita Perdana.




DOI: https://doi.org/10.26499/kelasa.v14i1.82

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Kelasa Indexed By

PKP IndexCrossrefCrossrefOne SearchMorarefRoad

 

 

 

 Creative Commons License  

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


@2019 


KANTOR BAHASA PROVINSI LAMPUNG

Kompleks Gubernuran, Jalan Beringin II No. 40, Kec. Telukbetung Selatan, Bandarlampung, Lampung 35221 

 

View My Stats