Makna Bunga Mawar Pada Film Beauty and The Beast Dalam Bingkai Teori Semiotik Roland Barthes
Abstract
All Films send messages. Certain messages can be seen through signs or symbols in films.This study aims to analyze the meaning of rose flower in the film Beauty and the Beast. This research used Roland Barthes's semiotic theory which focuses on the meaning of denotation, connotation and myth. The method used in this research is descriptive qualitative. The results show that the meanings of red rose and white rose in the film the film Beauty and the Beast symbolize affection and sincerity. The moral values that the film teach are love and sincerity can overcome all situations and conditions as long as we keep trying.
Abstrak
Semua film menyampaikan pesan. Pesan dapat diketahui melalui tanda atau simbol yang ada di dalam film tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis makna bunga mawar dalam film Beauty and the Beast. Penelitian ini dilakukan menggunakan teori semiotik Roland Barthes yang berfokus pada makna denotasi, konotasi dan mitos. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa makna bunga mawar merah dan mawar putih dalam film Beauty and the Beast melambangkan kasih sayang dan ketulusan. Nilai moral yang diajarkan melalui simbolisasi bunga itu adalah cinta dan kasih sayang yang tulus dapat mengatasi segala situasi dan kondisi selama kita terus berusaha menjaganya.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Creswell, J. W. (2009). Research Design: Qualitative and mixed methods approaches. London and Thousand Oaks: Sage Publications.
Danesi, M. (2010). Pesan, tanda, dan Makna (terjemahan: Setyarini dan Piantari). Yogyakarta: Jalasutra.
Effendy, O. U. (1986). Dinamika Komunikasi. Bandung: CV Remadja Karya.
Fadzilah, R. M., dkk. 2017. A Semiotics Study of Characterization on the Movie and Visual Novel Adaptations of Andersen's Thumbelina. Jurnal Leksika Vol. 11 No. 2 34-45.
Film (Def. 1 & 2) Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) daring. Dilihat di https://kbbi.web.id/film.
Hoed, B. H. (2018). Semiotik dan Dinamika Sosial Budaya. Depok: FIB Universitas Budaya.
Mawar (Def. 1) (n.d.) Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) daring. Dilihat di https://kbbi.web.id/mawar
Noth, W. (1990). Handbook of Semiotics. Indiana: Indiana University Press.
https://doi.org/10.2307/j.ctv14npk46
Pauzan, A A. (2018). A Semiotic Analysis of the John Wick 1 Film Using Charles Sanders Peirce's Semiotic Theory (tesis). Adab and Humanities Faculty Alauddin State Islamic University of Makassar.
Piliang, Y. A (2014). Semiotika sebagai Metode dalam Penelitian Desain dalam Semiotika Budaya. Penyunting: Christomy dan Yuwono. Depok: Pusat Penelitian Kemasyarakat-an dan Budaya Universitas Indonesia.
Shofaa, Fathin dan Meina Astri Utami. (2017). Menyingkap Makna dan Tanda dalam Iklan Rokok A-Mild Versi "Hasrat": Sebuah Kajian Semiotik. Jurnal Ranah, 6 (2), 180-197.
https://doi.org/10.26499/rnh.v6i2.266
Wantoro. (2018). Semiotic Analysis of Space and Time in the Film. Proceeding in Conferences on Business, Economic, Social Sciences and Humanities: Ecobest 2018.
https://doi.org/10.2991/icobest-18.2018.78
What Does Snow Symbolize? (n.d.) Dilihat di https://www.reference.com/world-view/snowsymbolize-23c1598d88e76e13.
Zaimar, Y. S. (2017). Semiotic Analysis of Valak and Lorraine in the Conjuring 2 Film. Journal of English Language Teaching Volume 1 Issue 2 March 2017
https://doi.org/10.30998/scope.v1i02.1112
DOI: https://doi.org/10.26499/kelasa.v15i1.21
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Kelasa Indexed By








This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
@2019
KANTOR BAHASA PROVINSI LAMPUNG
Kompleks Gubernuran, Jalan Beringin II No. 40, Kec. Telukbetung Selatan, Bandarlampung, Lampung 35221
View My Stats