KELAYAKAN SERIAL ANIMASI SEBAGAI TONTONAN ANAK
Abstract
Abstract
Animated series as a children’s favorite spectacle, not only contain positive values (entertainment,
educational, moral and religious teaching), but also contain negative values (violence,
pornography). As a matter of fact, the children's world is a world that always mimics what is seen
and watched. Animated series containing negative values would negatively influence the growing
children. Animated series used as research materials are some of the animated series that are
broadcasted on television stations in Indonesia. This study applies structuralism approach which
observes aspects that construct the animated series. This study aims to assess the feasibility of the
animated series broadcasted on television stations as the spectacle of children. They are obtained
by describing the characters, as well as by assessing the positive and negative values contained in
the animated series. Descriptions are obtained by observing listening, understanding, and parsing
them one by one. The result shows that there are some of the animated series broadcasted on
television are worth watching for children and some other animated series are not worth watching
for children.
Abstrak
Serial animasi sebagai tontonan kegemaran anak-anak, selain mengandung nilai-nilai
positif (hiburan, pendidikan, pengajaran moral dan agama), ternyata juga mengandung nilai-nilai
negatif (kekerasan, pornografi dan pornoaksi). Sementara dunia anak-anak adalah dunia yang
selalu meniru apa yang dilihat dan ditontonnya. Serial animasi yang mengandung nilai-nilai negatif
tentu akan memberikan dampak buruk bagi perkembangan anak. Serial animasi yang dijadikan
sebagai bahan penelitian adalah beberapa serial animasi yang ditayangkan di stasiun televisi
nusantara. Penelitian ini menggunakan pendekatan strukturalisme, yakni mengkaji aspek yang
membangun serial animasi. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji kelayakan serial animasi yang
ditayangkan di stasiun televisi sebagai tontonan anak-anak. Hal ini diperoleh dengan
mendeskripsikan karakter tokoh, serta mengkaji nilai-nilai positif dan nilai-nilai negatif yang
terdapat di dalam serial animasi. Deskripsi diperoleh dengan mengamati menyimak, memahami,
dan menguraikannya satu persatu. Hasilnya menunjukkan ada beberapa dari serial animasi yang
tayang di televisi yang layak ditonton anak-anak dan ada beberapa serial animasi yang tidak layak
ditonton anak-anak.
Full Text:
PDFReferences
worthiness; animation series; spectacle; children;
kelayakan; serial animasi; tontonan; anak;
DOI: https://doi.org/10.26499/kelasa.v12i1.40
Kelasa Indexed By








This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
@2019
KANTOR BAHASA PROVINSI LAMPUNG
Kompleks Gubernuran, Jalan Beringin II No. 40, Kec. Telukbetung Selatan, Bandarlampung, Lampung 35221
View My Stats



